Dag 5

27 november 2022 - Ayamonte, Spanje

Wat kunnen we vandaag allemaal doen? We hebben het plan om als lunch, het tradiotonele ontbijt Churros te gaan eten. Dat is dat deeghapje, dat ze kort frituren en daarna dopen in iets zoets. Chocolade bijvoorbeeld.

Het contrast is zo groot met wat er als lunch gegeten wordt. Het blijkt dus dat ze hier een broodje met ham eten. Dat is een broodje, ham. Geen sausjes en geen andere dingen. Verder gebruiken ze maar weinig kruiden in het eten, weinig zout en suiker. Dus heel bijzonder dat ze wel zo'n typisch ontbijt hebben.

Op de website staat, dat het open is tot 14.00u, du dat is wel prettig. We kunnen dan rond 13:00u de Churros eten. We vertrekken tegen 10:00u naar het strand en maken een korte wandeling. Wat een prachtige zon is er vandaag (zie foto). En mooie huizen, wat een verschil met gisteren! We zien leuke schelpen en mooie parelmoer schelpen, maar we nemen ze niet mee. We rijden van het strand van Ayamonte, verder naar Isla Crista. Tegen 13:00u zijn we daar en blijkt het al gesloten te zijn!O nee!! We zijn hongerig en willen graag lunchen, maar ze zijn echt alleen open voor het ontbijt. De "tot 14:00u" is blijkbaar om schoon te maken, op te ruimen en een koffie te kunnen drinken. Dat is echt balen.

We rijden wat rond in de buurt, maar vinden wel wat tentjes waar we wat kunnen borrelen, maar geen fatsoenlijk bord eten. Dus, er wordt een hulplijn ingezet. Een zuster vertelt ons waar we tapas kunnen eten. We parkeren de auto en lopen naar een prachtig pleintje (foto). We eten heerlijk en drinken lekkere thee en alcohol vrij bier (water met een smaakje). We bedanken de vrolijke bediening en lopen wat rond in Isla Crista.

We zien borden naar een toeristen bureau, een soort van VVV. Dus we lopen in de aangewezen richting. We zien mooie huizen onderweg en komen aan de zee. Daar zien we een ander bord, in de richting wijzen waar we vandaan komen. Maar wel in een parallel straatje. Dus we liepen die terug, richting het toeristen bureau. Als we weer op het pleintje zijn, slaan we dan maar (met hulp van Google Maps) een andere straat in. Daar lopen we tegen het einde van de straat een Spaans echtpaar tegen het lijf, die ons weer terug verwijzen. Intussen geven ze ons vanaf de straat, een inzicht op hun huis uit 1917. Met 5 slaapkamers en 4 badkamers boven, 2 terrassen is het een parel van Isla Crista. (Zie foto)

Het toeristenbureau wordt gevonden en is, zoals alles hier, dicht vanwege Siesta en gaat pas weer open op de volgende dag. We lopen dus richting de auto en rijden weer terug naar Ayamonte. In de avond hebben we afgesproken met wat Spaanse jongeren en gaan dus pizza halen bij de Lidl. Daar ontmoeten we een Engels echtpaar en we raken aan de praat, terwijl onze magnums smelten. Na het gesprekje, nummers uitwisselen, halen we nieuwe ijsjes en rekenen we af bij de kassa.

Als we weer thuis aankomen, nemen we even de rust om wat bij te komen. De temperatuur loopt toch wel wat op. Geeft ons mooi de gelegenheid om een kakkerlak te ontmoeten. Nou ja, Tiff ontmoet het. De gastvrouw lost het op. Ik was bezig met een highscore te halen op mijn telefoon, dus ik heb het feestje gemist.

Tegen 19:00u vertrekken we naar een hele gezellig avond, met allerlei spelletjes. We hebben hier echt nieuwe vrienden gemaakt, waarbij er alweer heel wat plannen op tafel zijn gekomen wat allemaal mogelijk is voor een volgende keer dat we er zijn. De vondst van de avond is trouwens, de mesa (tafel). Blijkbaar is dat normaal in Spaanse huizen. Een hoge salontafel, waarbij de bank rondom staat. Over de tafel ligt een rib tafelkleed en erop een glasplaat. Het rib tafelkleed is ook meteen een deken voor iedereen die eromheen zit. Onder de tafel staat een kleine convector kacheltje. Die zorgt voor lekker wat warmte voor iedereen. I.d.e.a.a.l!!

Tegen middernacht zijn we thuis en gaan we slapen. Morgenochtend velddienst, dus we proberen nu uit te rusten! Tot morgen!