Dag 8, laatste dag in Zuid-Spanje, vertrek naar Nederland

28 november 2022 - Ayamonte, Spanje

We zijn al vroeg op pad. Rustig aan opstaan is er niet echt bij, dus rond 7:40 zitten we in de auto en vertrekken we naar Madrid.
De weg is rustig, ook rond Sevilla hebben we geen problemen met een file of ander oponthoud. Tiff heeft het stuur overgenomen na ongeveer 2u rijden. Tegen 15:00 hebben we de auto ingeleverd en lopen we naar het station.

Hoe was de autorit vanuit Zuid-Spanje dan gegaan, vragen jullie je misschien af? De weg was net als op de heenweg, in beste goede staat. Ik denk dat er heel wat snelwegen in Nederland in minder goede staat zijn. Het is ook weer niet, dat hier overal verse ZOAB ligt, dus in de regen is het misschien een ander verhaal. Maar de gebouwen zijn soms in slechtere onderhouden staat, dan de wegen. We hebben bij een tankstation getankt en gewisseld van bestuurder. Bij een volgend tankstation hebben we gewisseld en wat te eten gehaald. Tiff een lekker krokant broodje, die ook nog warm werd gemaakt. Ik uit plastic een dubbele set boterhammen die veeel te klef waren. In de auto is de eerste 2u een "wakker worden" stemming en daarna raken we enthousiast aan de praat over Spanje en dingen die we in ons schema willen aanpassen en spreken heel wat door. Al met al, een lekkere autorit, in de zon, leuke muziek, goede gesprekken.

Terug naar het station. Erg relaxed zijn we niet, maar voelen ons zeker ook niet gehaast. Het is een paar minuten lopen en onze ervaringen zijn dat het allemaal redelijk vlot gaat op een station. We lopen het gebouw binnen en zien dat onze trein van platform 7 gaat vertrekken. We zijn nog op Bajo (spreek uit:Bago) en vinden met Iryo (de maatschappij) geen platform 7. Wat blijkt, we moeten eerst nog een trap omhoog. Tiff vindt een roltrap en dan staan we in de rij. Ik vraag op mijn beste spaans aan een wachtende man, of dit de rij naar de trein voor Barcelona is (wij stappen al eerder uit in Zaragoza). Dat is blijkbaar zo. Onze bagage gaat door een scanner en dan lopen we naar de juiste platform 7. Om 15:22 lopen we over het platform, dat was een stuk minder ruim dan we hadden gedacht. Maar we hebben het gered!

In de trein. (zie foto) voelt alles lekker ruim en als de trein vertrekt vliegt met 300km/u het mooie glooiende landschap aan ons voorbij. Dat is wel een voordeel van overdag reizen. (Rond 16:30 is het hier nog volop licht). Als het langzaam donker wordt, komen er ook meer wolken. De temperatuur in ZuidSpanje lag rond de 20 graden, maar onderweg naar San Sebastian zien we het zakken naar 14 en uiteindelijk naar iets boven de 11 graden. De wolken zorgen niet alleen voor een lagere temperatuur, maar ook voor regen. Harde en felle regen.

We komen een minuut of 20 later dan het rooster aangaf, op het station aan. Dit is een heel ander station, dan we hadden verwacht. Het ziet er namelijk heel nieuw uit, alsof ze gisteren klaar waren met bouwen en nog geen tijd hadden om op te ruimen en bouwstof weg te halen. Wat blijkt, we zijn direct naast ons hotel uitgestapt. Dat is fijn!

We haasten ons door de regen, naar het kantoorpand, waar het hotel in ligt. Een man voor ons, moet ook naar binnen en we glippen achter hem aan. Tot in het hotel. Daar kunnen we kamer 3 in en het is inderdaad een ruimere kamer. Dat was ook wat we geboekt hadden, maar het is leuk om te zien dat je voor 2,95euro meer inderdaad een 3 persoonskamer kunt krijgen. (Dat was tevens de enige vrije kamer voor onze terugreis.)

Gauw onze spullen neergezet en dan naar de supermarkt. Omdat we aan de andere kant het treinstation zijn uitgestapt, lopen we nu nog even door de felle regen, in plaats dat vanuit het station de supermarkt in konden gaan. Niet erg, we waren al nat geregend. We halen wat yoghurt voor mijn ontbijt en lopen wat rond om te verkennen. Er is nog geen tunnel naar de andere kant van het spoor, komen we achter. Dus, er zit niks anders op. Weer de regen in, de brug over en naar het hotel.

Daar eindigt ons avontuur voor vandaag. Morgen weer een dag. Rond 8:15 gaan we weg uit het hotel.