Dag 2

23 november 2022 - Étouars, Frankrijk

Opgestaan: 8:30
Ontbijt tot 10:00
Plannen: door de stad lopen, misschien met de metro. Rond 12u uitchecken en naar het station.
Werkelijkheid: het regent en regent. Dus op de kamer gebleven en spelletjes gespeeld. Rond 11:00u werd het even droog, alvast het station verkennen. Het is een mooi en groot station. En het heeft een gratis spelmachine, waar je tegen elkaar Tetris kan spelen. Leuk!

Verderop zien we nog het oude en orginele postkantoor (foto). En een verlaten gebouw, waar de ratten lekker kunnen spelen (foto).

Rond 12:20 in de trein gestapt (foto) en met gepaste snelheid naar Hendaye! Maar wat is dat een lange trein. Het duurde ruim 5 minuten over het perron te lopen om onze wagon te bereiken. Gelukkig waren we op tijd begonnen met lopen.

In de trein zitten de stoelen erg luxe en hebben lampjes. We zitten in een 4-zits zonder anderen. Dus we kunnen ruim zitten en hebben een fijn tafeltje tussen ons in staan. Na een comfortabele reis, met snelle bochten, komen we in Hendaye aan.

Op het station, staat al een kaartjes automaat voor de volgende trein, naar San Sebastian. Dat is geen hoge snelheidstrein, maar eerder een trein zoals de Arriva heeft. Even puzzelen hoe het kaartje kopen werkt, omdat je ook de bestemming moet kiezen op een schematisch aangegeven route. We zien San Sebastian er niet op staan. We lopen dus naar het treingebouwtje waar de trein naar Spanje klaar staat. En daar zien we een tijd tabel met alle stationsnamen. Na een beetje kijken en lezen, komen we erachter dat het station van San Sebastian, Amara Donestia heet. Nu is het treinkaartje makkelijk gekocht bij de automaat.

Elk half uur gaat de trein. Stappen we meteen in of pakken we die van een half uur later? We besluiten die van een half uur later te pakken. We gaan naar wat achteraf een heel leuk en gezellig eettentje blijkt te staan. Er is daar geen toilet, waar we wel op hoopten. Maar er is een meer dan prima zelfreinigend publiek toilet aan de overkant van de straat. Na een toilet bezoek, gaat de deur op slot en wordt de hele ruimte plat gespoten met een reinigende vloeistof. Ruikt daardoor lekker fris ook.

Het eten is echt heerlijk. Alles zelf en vers gemaakt. Het broodje wordt gemaakt van pizza deeg en we bestellen er 2. 1 heeft wat weg van een "pizza" margerita"  en de ander van een "Pizza kip". Lekker met cherry tomaten, alles is echt heerlijk. De tijd vliegt dan ook voorbij en als we met een lach het eettentje verlaten, zijn we weer wat Franse woorden rijker, goed gevulde maag, heerlijk drinken en met leuke herinneringen op we naar de trein. Al met al hebben we de trein een uurtje later, wat voor niemand een probleem is.

Na een tiental tussenstops zijn we in San Sebastian!En ja, ook hier regent het. Niet hard en na een minuutje of 10 twijfelen, besluiten we toch maar richting het hotel te lopen. Vanuit het gebouw richting het water, langs het water af, de brug over (foto) en dan komen we bij het TGV trein station. Met de trap eroverheen en aan de andere kant staat het hotel. Met de code komen we binnen en het lijkt een beetje op een escaperoom. Waar zijn we, waar moeten we welke code invoeren? Hartstikke leuk.

In het verlaten gebouw komen we niemand tegen. Het is een soort van kantoren pand, maar dan met onafgewerkte muren en slecht verwijderde graffiti. Op de eerste verdieping komen we ons hotel tegen. 12 of 13 kamers blijkt het te hebben. Als we onze code invoeren, schuift een deur open en erachter zit een vrolijk kijkende receptioniste. Wij lachen, want dat hadden we niet meer verwacht. Naast haar is een deur met een grote 1. Dat is kamer 1 en we hadden al een whatsappje gekregen met dat kamernummer.

Na het neerzetten van onze spulletjes, concluderen we dat het in het gebouw ruikt naar een Wellness centrum en het ook de temperatuur van een Wellness heeft. We zetten de verwarming uit en gaan even op bed zitten. Even uitrusten van het lange zitten in de trein.

Maar we willen ook nog even wat ontbijt materiaal halen voor morgen ochtend. Dus hup in de benen, terug naar het TGV station, want daar ligt ook een BM supermarkt. Het is een klein gebouwtje, bovenop een metro station. Dat blijkt dan ook verdieping 2 te zijn. Dus met de trap naar een verdieping lager, komen we op verdieping 1 inderdaad een deluxe supermarkt tegen. (foto van het fruit toegevoegd).

Dan terug naar de kamer en even rondgekeken op het station. Morgen ochtend om 7:28 vertrekt hier de trein alweer. Zonder avondeten, eten we wat chocopinda's en ik wat 85% pure chocolade op. We zitten nog vol van het broodje eerder de dag.

Dan zetten we de wekker op 6:15. Tot morgen en slaaplekker!