Laatste dag 9, Via Parijs naar huis

29 november 2022 - Paris, Frankrijk

Gaaaap. We zijn nog zo moe. Toch gaat de wekker alweer. 7:00u gaat ie af en 7:15 moeten we er echt uit, willen we nog wat kunnen ontbijten.

Ik blijf liggen tot 7:15, maar Tiff staat al op en gaat zich klaar maken en inpakken. Onze kleren zijn nog nat van de korte tijd in de regen. Dus we trekken onze vochtige broeken aan, met nieuwe sokken in de beetje vochtige schoenen. Tiff doet het rolluik open en dan. Dan zien we, wat buienradar voor ons geheim hield. Niks: "hele dag droog", "geen wolkje in de lucht"! Harde, horizontale regen en mist. Ik eet mijn ontbijtje, was even de kopjes en lepels af die nog in de gezamenlijke keuken staan. En dan vertrekken we. Jassen dicht, petjes op, vuilniszakken over onze koffers.

Het lopen door de regen is na 5 minuten bijna zwemmen in onze kleding. Het begrip wetsuit krijgt een andere lading nu. We soppen in onze schoenen en na een kleine 15 minuten komen we op het station van de Euskotren aan. We kopen 2 kaartjes naar Hendaye voor een rit van 37 minuten. 2x 2,75euro.

We wachten tot de trein er is. We hebben de vorige gemist (daar hadden we ook niet op gerekend), dus we pakken de trein van 8:45, die om 9:22 aan komt in San Sebastian. De trein naar Parijs van 9:36 wacht ons daar op, op perron 1 van het TGV station. Een beetje weemoedig tijdens onze reis naar San Sebastian, tellen we de stations langzaam af naar Frankrijk. Wat gaan we Spanje missen, maar ook de lieve mensen die we hebben ontmoet. Ze hebben ons wat dingen geleerd, naast de enkele Spaanse woorden, over onszelf. Hoe we bepaalde doelen in ons leven, kunnen laten samen vloeien. Waardevolle gesprekken, die we niet hadden verwacht. Ook de gezelligheid bij onze gastvrouw, het lachen en lekker kletsen, ligt station na station, steeds verder achter ons.

En dan is het zover. Hendaye. We begroeten de bewakers bij het station met een Ola. Gniffelen even en roepen dan vrolijk, Bonjour! We zijn weer in een land waar we ons wat beter verstaanbaar kunnen maken!

Met onze natte koffers en kleding, stappen we in een bijna lege coupe. Dat is fijn, kunnen we even settelen. Schoenen uit, sokken uit, andere sokken aan en proberen onze jassen en petten te drogen. Na Bordeaux kom ik erachter, dat er een handendroger is op het toilet. Dat wordt al snel een sokkendroger.