Dag 1

22 november 2022 - Bordeaux, Frankrijk

Na ons vertrek uit ons appartement, zijn we nog even gedag gaan zeggen tegen de paarden. Even een knuffel en een wortel gegeven. De kippen hebben we (hopelijk) blij gemaakt met een overrijpe banaan.

En dan om 10:45. Bestemming 1 invoeren. Parijs, Saint-Denis, R. Danielle Casanova. Tiff begint de rit. Ik had een reisbeschrijving gemaakt, waarop ik mededeelde dat de autorit ongeveer 5u zou duren. Maar dat blijkt via een tolweg te zijn. Om die te vermijden, rijden we een uurtje langer en via Luik ipv Brussel. Dus en een andere route en een langere reisduur. We vinden het een beete spannend, omdat we niet weten hoe snel alles in Parijs gaat verlopen. We willen natuurlijk om 19:44 in de TGV naar Bordeaux zitten!

We zijn wat later vertrokken dan we gisteren dachtte, maar het is redelijk rustig op de weg. Eerst de A2 naar Maastricht. De stukjes met 3 baans en spitsstrook zijn wel rumoerig, maar geen file. Voorbij Maastricht, richting Namur. Voorbij Luik, gaan we eerst nog een stuk richting Luxemburg zelfs. Tiff zit dan al een dikke 2u achter het stuur en we gaan tanken + toilet + wat eten. Dat doen we niet langs de snelweg en we besluiten bij Spy de afslag te nemen. Kleine 5 minuten verderop (wat voelt als een rondje rijden met een onverwachte haarspeld bocht, haha) zijn we volgetankt en is er geen toilet bij het tankstation. Bij de Carrefour wat broodjes en belegde wraps gehaald.

De cassiere legt uit in haar beste Frans/Engels, dat bij de taveerne ernaast een wc is. Betaald. Dus wij leggen de boodschapjes in Jaq en ontmoeten een vriendelijke uitbater die ons in prima Engels uitlegt dat we ook gratis naar de wc mogen. Het tarief is eigenlijk 1euro per persoon. Na ons korte bezoekje, enkele woorden in het Nederlands uitgewisseld, 1euro betaald. Hij redeneerde, 1 stop is 1 euro. Haha. Heel attent.

Wat blijkt nu?? Ongeluk op de snelweg! Gelukkig weet Google maps raad en rijden we binnendoor via de A420, door allerprachtigste uitzichten en heuvels/dalen richting Parijs. De ene landweg is mooier, dan de andere. En o ja, allemaal onverlicht! We hebben de laatste 3u naar Parijs, binnendoor gereden en niet 1 lantaarnpaal gezien op de wegen.

In het noorden van Parijs wordt het opeens heel erg druk. Veel afslagen en getoeter verder, komen we in Auberville aan. Dat is, denken we, een wijk binnen Saint-Denis. De bestemming blijkt geen parkeergarage te hebben, dus cirkelen we in de buurt. TIff zoekt naarstig naar een plekje via Google Maps en vindt een Indigo parkeergarage. Dat klinkt bekend! Die zochten we!

Na 2x de weg vragen in ons beste Frans/Engels, geparkeerd in een "Witte busjes met schade" garage. Uitstappen, naar de uitgang. Even teruglopen om het parkeerticket mee te nemen (anders kom je er niet meer in). Dan door de uitgang, waarvan de deur gewoon openstaat (ticket toch niet nodig?). Naar de Metro. We zijn niet bij Saint-Denis Stade, zoals ik dacht. Dus geen lijn 13 te vinden. Wel een lijn 12. Wat blijkt? Deze gaat ook rechtstreeks naar Montpernasse. Wat een toeval.

Kaartje gekocht? Dan met de roltrappen naar beneden. Een stuk of 3. En een trap verder, komen we bij het perron. Nog meer toeval, de Metro lijn 12 is bijna leeg en vertrekt over 1 minuut. Dus wij stappen in, bij een 4 zitsbankje. Na een stop of 10, is de metro meer dan vol. We kletsen lekker met een oudere Fransman, die wat uitleg over elk stationnetje wat we aandoen. Hij legt uit dat hij bij Saint Levras (meen ik), eruit moet. Maar door het kletsen, vergeet hij de tijd en moet op stel en sprong de metro verlaten. Door de staande mensenmassa heen, bereikt hij net op tijd de uitgang.

Oeps! Als hij er al zo moeizaam uitkomt, laten we dan maar hopen dat over 2 stops, de metro een stuk leger is. Maar helaas, we staan op, wurmen ons door de massa heen met onze rugzakken op de rug en rolkoffer achter ons aan, naar de deur. Gelukt! En ruim op tijd ook. Zo'n metro staat niet lang stil, maar wel lang genoeg.

Op naar de treinen! Hal 1? 2? 3? Trappen op, hal door, trap af, toch maar weer een trap op en een rondje door het gebouw. Aha! Niet te missen, 25 perrons naast elkaar. En wat blijkt? De trein van 19:11 staat klaar. Pakken we die bij perron 3? Lopen, lopen, lopen. Geen haast. De conducteurs op het perron laten ons vriendelijk zien dat onze trein ook al klaar staat op perron 5. Nog niet echt gegeten, dus we halen wat hamburgers en frietjes. En een warme chocolademelk voor mij. Voor ons hebben we ook nog 2 glazen flesjes met Ice tea green en een ginger drankje. Heerlijk blijkt naderhand.

Zoef zoef zoef, in het donker en zonder al te veel schommelingen, rijden we achteruit gezeten naar Bordeaux. Heel comfortabel, alsof je in een viiegtuig zit. Prima stoelen, beetje krap met de benen. Ondanks dat het donker is, zien we af en toe een lichtje en hebben we een beetje een besef van de snelheid. Pogingen om de snelheid te meten met Google Maps enzo, mislukken. Maar we zijn snel. Met 1 tussenstop zijn we van 19:44 in Parijs om 22:07 in Bordeaux! Mooi stationsgebouw. We lopen eruit, steken de tramrails over en zoeken het hotel. Het moet toch ergens hier zijn? Straat oversteken of toch maar Googlen dan?

Blijkt dat we al te ver zijn. We staan praktisch voor de deur van het buurhotel, haha. Dus paar stapjes terug en soepel inchecken. 22:30 zijn we op de kamer en verheugen we ons op het ontbijt morgenochtend!

De reis gaat morgen verder om 12:20 naar Hendaye. Weer met de TGV. Tot dan!

1. Johan Post:
    22 november 2022
    Het avontuur is begonnen. Succes!
  2. Appie Post:
    24 november 2022
    Bedankt! We hebben het ook echt naar onze zin tot nu toe!